zondag in New York - Reisverslag uit Coney Island, Verenigde Staten van Anna Eefting - WaarBenJij.nu zondag in New York - Reisverslag uit Coney Island, Verenigde Staten van Anna Eefting - WaarBenJij.nu

zondag in New York

Door: Anna

Blijf op de hoogte en volg Anna

21 September 2015 | Verenigde Staten, Coney Island

Vandaag zondag 20 september zijn we naar Metro Christian Center in Brooklyn geweest voor een kerkdienst. Deze kerk is ooit begonnen door Bill Wilson. Hij is een evangelist die zich speciaal op kinderen richt. In Brooklyn zijn heel veel kinderen die op zijn zachts gezegd niet onder de beste omstandigheden opgroeien. Bill is daarom de sidewalk sundayschool begonnen. Hij brengt zondagsschool door de week naar de kinderen. Door een soort uitvouwbare bus op het trottoir te parkeren en de kinderen op die manier een geweldige tijd te geven en hen te vertellen dat Jezus van ze houdt. Op zaterdag hebben ze ook regelmatig een grote rally, waar kinderen naar een echt kinderfeest kunnen komen.
Het idee is dat als je een jongen/meisje nu kunt onderwijzen, dan hoef je ze op latere leeftijd niet te corrigeren. Ook kunnen ouders bereikt worden via de kinderen. Ik heb jaren gelelden een workshop van Bill Wilson gevolgd in Nederland. Ik had gehoopt deze week te kunnen helpen met sidewalksundayschool maar ze starten pas volgende weer.
De dienst was heel leuk, een aantal dingen waren heel opvallend. 1 daarvan was hoe ze hun gasten behandelen. We kregen een VIP behandeling. Met het aanbieden van een drankje en een hapje tijdens de dienst. Een speciale verwelkoming, een welkomspakket etc.
Verder vond ik het heel leuk hoe ze aangaven een familie te zijn en in een familie leef je mee in de goede en de minder goede dingen, dus de verjaardagen werden opgenoemd, Het feit dat iemand was ontslagen etc.
De manier van collecte ophalen ging ook heel anders. We moesten rij voor rij onze gift naar voren brengen
Het thema van de dienst was kids got talent. En kinderen deden een soort talentenjacht. Het was echt heel erg leuk en goed georganiseerd.
De dienst zat goed vol. Toen het was afgelopen liepen wij de ene kant de zaal uit en aan de achterkant kwamen de volgende mensen al weer binnen. Ze hebben daar 2 engelse en 1 spaanstallige dienst.
's-middags zijn we naar Conney Island geweest. Dat is het uiterste puntje van Brooklyn. Daar hebben we onze eerste blik op de atlantische oceaan geworpen. Die zullen we deze reis nog wel een aantal keren zien, maar het was toch heel speciaal, je verwacht zoiets niet in New York. Verder was er een Luna park of te wel een grote kermis langs de boulevard. Het geheel was heel gezellig.
Ik heb vandaag mensen op totaal verschillende manieren zien wissen. 1 man viste met een soort mand, waarin hij een kippenpoot had liggen, hij haalde daar vrij gemakkelijk kleine krabbetjes mee omhoog. Een andere manier gooide een net in een school vissen. Ook dit bleek een zeer goede manier van vissen.
Om 16.00 uur hadden we het wel zo ongeveer gezien en besloten we ook nog naar Manhattan te gaan. Daar een fietstaxitochtje door Central Park gemaakt. Waarna we over 5th Ave hebben gelopen. daar zijn alle dure winkels. Na een late maaltijd weer richting ons hotel. Inmiddels hebben we ook het metrosysteem van New York redelijk in de smiessen. We hebben vandaag aardig wat tijd in het OV doorgebracht.
Morgen gaan we naar het 9/11 memorial. Maar daarover later.