Washington DC - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Anna Eefting - WaarBenJij.nu Washington DC - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Anna Eefting - WaarBenJij.nu

Washington DC

Door: Anna

Blijf op de hoogte en volg Anna

10 Oktober 2015 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Vandaag is het de verjaardag van Ron. Door ons drukke programma hebben we daar niet heel veel aandacht aan geschonken, maar hij zit nu op facebook en internet al jullie reacties en felicitaties te lezen. We zijn met de auto naar een P en R gereden in Greenbelt en vandaar met de metro naar Union Station. Washington DC (district Columbia) is federaal grondgebied en hoort biju geen enkele staat. Het is speciaal voor de nationale regering gecreeerd. Dat is een kennis feit wat wij in elk geval niet wisten. De staten Delawere en virginia hebben een stuk land afgestaan om dit mogelijk te maken.
wij zijn vandaag begonnen in de Capitol. Dit is het regeringsgebouw van de VS (denk aan onze eerste en tweede kamer). We hadden van te voren op internet een tpur gereserveerd. Dit is gratis en daardoor hoef je niet in een lange rij om maar af te wachten of je nog een ticket kunt krijgen. We moesten wel in de rij voor de beveiliging. We mochten geen eten en drinken meenemen (zelfs niet de mueslibar die we in onze tas hadden) ondertussen had ron een zakmes, die wel de security door kwam, lijkt me niet echt de logische verdeling maar ja, ik ga er niet over. We hebben heel veel beelden gezien. Elke staat mag 2 beelden leveren (deze evt. ook weer verwisselen) afhankelijk van grote, wel of niet een president etc. krijgt zo'n beeld dan een plekje in het Capitol. Onze gids wist heel leuke verhalen te vertellen over de beelden en alles wat erbij hoorde. De capitol werd gerestaureerd zowel van binnen als van buiten. Dat was wel jammer want het zicht is daardoor toch heel anders. De restauratie moet eind 2017 af zijn. Daarna zijn we naar de nationale bibliotheek gegaan, daar hebben ze 22 verschillende leeszalen, elk met een eigen thema, iedereen mag daar boeken inzien, maar je moet je daarvoor wel inschrijven. Het gebouw zelf is heel erg mooi van binnen. gemaakt door heel veel verschillende kunstenaars van pilaren tot glas in lood en mozaik tot ook hier weer allemaal beelden die dit keer heel specifiek iets moesten uitbeelden. Zeker een bezoek waard.
Daarna naar het witte huis gegaan. Onderweg liepen we tegen heel veel afzettingen aan. Morgen is het 20 jaar Milon man, een beweging om vooral zwarte mannen te inspireren om trots te zijn op wie ze zijn en hun plaats in de samenleving in te nemen. Er is morgen ook een black lives mather mars. Dat zal wel een heel gedoe zijn maar ergens vind ik dat ook wel heel interessant.
Zoals gezegd dus het witte huis van de buitenkant bekeken (We hadden een rondleiding door het witte huis aangevraagd (dat moet bij een Senator van een staat, omdat wij als buitenlanders geen eigen senator hebben kan je iemand kiezen. Ik heb het via de Iowa senator geprobeerd. Van te voren was al gezegd dat slechts 10% van alle aanvragen gehonoreerd worden. jammer genoeg is ook onze aanvraag afgewezen) Toen we net omliepen om naar de achterkant te gaan. werden we tegengehouden. De weg was van alle kanten afgezet. Na even wachten kwam er een rij zwarte auto's aan met geblindeerde ramen. Volgens zeggen zat Michelle Obama in een van die auto's. Was best leuk om dat mee te maken. Daarna doorgelopen naar de ' naald' of tewel het Washington monument. Om vandaar een stuk rondrit met een tourbus door de stad te doen. We waren best moe dus het was heerlijk om even niet te hoeven lopen.
Weer aangekomen bij Union station wilden we wat eten, maar het was er heel gehorig dus besloten om eerst maar terug te reizen en daarna te eten. Het is een vietnamees eethuis geworden. Best lastig om iets te bestellen als de bediening ook niet vloeiend engels spreekt en de beschrijving van de gerechten ook nog eens niet in begrijpelijk engels is. Na uitleg begrepen we dat in heel veel gerechten iets van een koeienmaag was verwerkt. Dat trok ons niet echt. Ik ben wel de uitdaging van een soort Noodle soup aangegaan. Dat smaakte best goed, er werd een of ander groen blad bij geserveerd, die wel een lekkere smaak afgaf maar die ik op zich niet lekker vond. Het is me ook niet helemaal duidelijk geworden of het de bedoeling was dat ik dat wel of niet zou opeten. Verder zat er ook iets in wat toch op orgaan vlees leek, dus dat heb ik ook maar laten liggen. Maar met veel lekkere kanpperige tauge, dunne vleesreepjes en noodles was de soep heel lekker.
Morgen beginnen we weer bij Washington monument om daarna naar Lincoln monument en Arlington te gaan.