Heel veel van New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Anna Eefting - WaarBenJij.nu Heel veel van New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Anna Eefting - WaarBenJij.nu

Heel veel van New York

Door: Anna

Blijf op de hoogte en volg Anna

23 September 2015 | Verenigde Staten, New York

Vandaag is een dag geweest met heel veel verschillende indrukken. Maar het begon vanochtend anders dan gehoopt. Ron bemerkte gisteravond dat zijn kroon los zat. Vlgs de balie hier is dat een emergency en had hij naar de spoedeisende hulp kunnen gaan, maar wij zagen de rekening al komen en echt spoedeisend was het niet, dus besloten om vanochtend een tandarts te bellen. Hij kon gelukkig vrij vroeg terecht. Ron was ook heel tevreden over de behandeling, iets minder over de rekening die ongeveer 5 x duurder uitpakte dan dezelfde behandeling in Nederland zou hebben gekost. Toen hij terug kwam zei hij dat de tandarts echt in een soort juppen buurt was, en dat in Brooklyn, daar verwacht je echttiets anders en dat hebben we dus ook gezien, maar inderdaad ook goede straten en wijken. Die ochtend was er net op de tv (die in elk hotel aanstaat tijdens het ontbijt) dat als je nu nog enigszitnds betaalbaar wilde wonen dat je dan in Brooklyn moest zijn. Als een wijk geliefd wordt gaan de prijzen gelijk ook omhoog en zo verschuift alles. 's middags werden we daar nog een keer mee geconfronteerd, we bekeken een national landmark op staten island die totaal vervallen was. Zei een man waar we mee spraken, nog een jaar of tien en dan wordt de wijk hiernaast geliefd en dan komt het geld vanzelf en zal het wel worden gerestaureerd. Weer dit principe, als een wijk geliefd word is er opeens geld om het te onderhouden.
Vandaag een trip met de (gratis) Ferry naar Staten Island gemaakt, hierdoor vaar je langs Lady Liberty (het vrijheidsbeeld) en dan kan je het van een afstand goed bekijken zonder dat je een kapitaal kwijt bent. Vervolgens hebben we rond gelopen op Staten Island. Dit eiland zag er minder goed uit dan ik had verwacht. Wel veel alleenstaande grote huizen, maar ook veel verval. Na de terugvaart, hebben we de subway naar timessquare genomen. Daar wilden we ticket kopen voor Amasing grace (een broadway musical ) bij Tkts (daar krijg je 50% korting op shows van die dag) maar jamme rgenoeg speelde Amasing Grace niet, nog geinformeerd naar Les Misirable, maar zelfs met korting moesten die kaarten nog 78 euro kosten en dat was ons echt te gek, dus besloten we om naar Chinatown te gaan, daar hebben we lekker gegeten en rond gelopen waarna we vanzelf overliepen in Little lItaly. Het sfeerverschil tussen die 2 buurten was echt heel opvallend, Italy gezellig, China kouder, goedkoop. Al met al een leuke afsluiting van een paar dagen New York.
In deze dagen hebben wij uren in de metro gezeten en ele kilometers gelopen. wij vonden New York minder leuk dan Chicago en ook al hebben we heel veel niet gedaan, Naar Ellis Island en Lady Liberty, Op het empire state building, In het WTC, de staatsschuld op 44 street, een musical op broadway, een lange wandeling in Central park om er maar een paar te noemen, wij vinden dat we genoeg hebben gedaan en gezien en zijn er klaar voor om morgen weer verder te trekken. Mede omdat de paus dit weekend in de stad komt en ze vanaf morgen allerlei straten, stations etc. gaan afsluiten. Eerst vroeg ik mij af wat al die politieagenten, national gaurd op straat te betekenen had, natuurlijk verwacht je extra beveiliging in new york na wat ze te verwerken hebben gehad, maar niet op elke straathoek politie. Tot dat het tot ons doordrong dat ook dat waarschijnlijk met de paus te maken heeft. De paus gaat ook nog naar Philadelphia en Washington, wij ook maar gelukkig niet op hetzelfde moment.